groei: sky is the limit


Onze economie moet groeien om welvaart, jobcreatie en een degelijke klantenportefeuille te kunnen waarborgen. Wat op grote schaal waar is, geldt ook op kleine schaal.  Ondernemingen hebben de ruimte nodig om te kunnen groeien, en dat is vooral voor startende bedrijven een hele uitdaging. Gelukkig zijn er allerlei subsidiekanalen die starters flink ondersteunen om de moeilijke eerste jaren te overbruggen. Zo ontstaat de ruimte die nodig is voor deze bedrijven om hun innovatieve producten in de markt te krijgen.

Het is niet vanzelfsprekend dat klanten zo maar plots in zee gaan met kleine bedrijfjes die nog alles te bewijzen hebben. Dat betekent natuurlijk niet dat het nooit gebeurt, en die bedrijven die hun nek uitsteken voor beginners verdienen daar erkenning voor. Een subsidiekanaal op dat vlak zou zeker geen slechte uitvinding zijn.

Onze starters zijn er alvast op gebrand om te groeien. Sommige zijn al in volle ondersteuningsfase, anderen bereiden zich nog voor op een ondersteuningsverzoek.

Zo heeft Solvice begin 2016 een IWT-haalbaarheidssubsidie ontvangen voor de verdere uitbouw van de applicatie OnCallPlanning. Een marktcheck zal ook meer licht werpen op allerlei complexe perikelen op het gebied van personeelsplanning waarmee zorgorganisaties worden geconfronteerd. Solvice ontvangt nu meer openbare aanbestedingen die dankzij de sterke samenwerking met Axians goed verwerkt worden. Bovendien heeft Solvice nu ook de handen in mekaar geslagen met UltraGenda/CSC. Het doel van deze samenwerking is het proces van (voor)opnames optimaliseren. Je leest meer hierover in de nieuwsbrief-bijdrage van Solvice.

Ook iReachm is in volle groei, dankzij de steun van een innovatiesubsidie van Vlaio en een kmo-cofinancieringslening van PMV. De resultaten mogen gezien worden: het vernieuwende concept van de persoonlijke assistente is intussen uitgegroeid tot een volwaardig product. Bovendien groeit het klantenbestand dagelijks en is iReachm in volle uitbreiding: na de eerste aanwerving staan er nu nog meer vacatures open. Meer details zijn te vinden in de iReachm-bijdrage.

LynxCare heeft intussen zijn eerste klant (Orthopedie in ZOL Genk) zonder enige problemen live gebracht. Heel wat potentiële klanten bleven tot nu toe de kat uit de boom kijken, in afwachting van deze eerste demonstratie. Het succes van ZOL Genk houdt dus heel wat belofte in. De lijst van geïnteresseerde klanten groeit maandelijks en de verwachting is dat nog twee of drie klanten zullen opgetekend worden voor het einde van het eerste kwartaal van 2017.
Net zoals iReachm heeft LynxCare het vertrouwen ontvangen van de organisatie PMV en worden ze nu ondersteund met een cofinanciering. Daarnaast is recent ook een Vlaio-innovatiesubsidie ingediend. De verwachtingen voor deze aanvraag zijn alvast positief. Het team is ook uitgebreid, maar er blijven nog vacatures openstaan, zoals de bijdrage van Lynxcare aan deze nieuwsbrief in detail uitlegt.

Hoewel CuraeLabs nog niet het pad van subsidie en extra financiering is opgegaan, zijn de eerste producten wel al klaar om productioneel ingezet te worden. Het gaat dan onder andere om Curae MyReply en Curae Quest. De grootste inzet is gegaan naar de afhandeling van het LynxCare-patiëntportaal. CuraeLabs heeft voor dat project grote onderdelen gerealiseerd. Nu worden de eerste stappen gezet om in het domein van bedrijfsgeneeskunde de eerste MVP-producten te realiseren. Daarover lees je meer in de bijdrage van CuraeLabs.

Ook de gevestigde waarden Elevant en Logis.P blijven niet achter in dit groeiverhaal. Met meer dan 50 ziekenhuizen als klant in hun bakermat Nederland, zoekt Logis.P nu groei in het buitenland, en dan is Vlaanderen natuurlijk de meest logische stap. Verder in de nieuwsbrief lees je de details over de status van deze uitbreiding.

Gevestigde waarden zoals Logis.P beschouwen de aanvraag voor een openbare aanbesteding als een heel normale zaak. Voor startende bedrijven is zo’n deelname zelden evident en dat ondermijnt eigenlijk het doel van subsidiëring. Solvice is het voorbeeld bij uitstek. Met de realisatie van OnCallPlanning werd een duidelijk probleem goed opgelost. Grotere ziekenhuizen wensen dan ook dergelijke optimalisatie-oplossingen in te zetten en schrijven een openbare aanbesteding uit. Een dergelijk aanbesteding dossier wordt vanzelfsprekend intern goed opgesteld en uiteraard denkt men dan aan nog meer mogelijke toepassingsgebieden. Het resultaat is dat enerzijds het dossier breder wordt. Men begint dan ook hogere eisen te stellen aan de leverancier: een omzet van een bepaalde omvang, enkele jaren bewezen succes, enzovoort. Het gevolg is dan dat de startende onderneming, in dit geval Solvice, niet kan deelnemen. Het bedrijf kan immers al deze extra verwachtingen niet op korte termijn realiseren en dus moet men op zoek gaan naar een ‘grote broer’. Voor Solvice is dat met Axians gelukt, maar hoe veel beloftevolle bedrijven slagen er niet in om op tijd een dergelijk partnership te realiseren?

Het is vreemd dat de Vlaamse gemeenschap subsidies uitreikt voor het realiseren van innovatieve producten, terwijl diezelfde overheid zichzelf enorm beperkt in het “omarmen” van innovatieve realisaties. Het subsidieverhaal schiet daardoor zijn doel voorbij. Als jonge ondernemingen de overheden sneller als klant konden vastleggen, dan zou hun  groei veel sneller gaan. Bovendien zou de referentielijst al gauw behoorlijk indrukwekkend worden waardoor  de stap naar export veel sneller op gang zou komen. Dit past toch in de digitale agenda van minister De Croo?

Solvice blijft een verhaal van hoop vertellen. Recent heeft de founder van Solvice de kans gekregen (via UA Antwerpen) om deze problematiek op een Europees congres omtrent openbare aanbestedingen voor te dragen. De boodschap is dus zeker duidelijk overgebracht. Nu rest nog de omzetting in de praktijk!

Tot slot nog een uitnodiging vanuit ZZI zelf: recent hebben we op dok Noord Gent, in het nieuwe ‘locomotiefgebouw’ een kantoor in gebruik genomen. Op dit moment wordt het gebouw al deels bezet door Solvice en Logis.P België. Er is echter nog een kantoorruimte beschikbaar voor een jong bedrijf met 6 à 8 plaatsen. We bieden die ruimte aan via een zogenaamd (niet duur) ‘terbeschikkingscontract’, dus zonder vastgeklikte huurafspraken, zodat het bedrijf bij groei (!) eenvoudig verhuisd kan worden. Het kantoor wordt aangeboden met alle noodzakelijke diensten (internet, telefonie, printmogelijkheden, douche, etcetera). Geïnteresseerden kunnen contact nemen met etiennem@zzi.be.

Verder wens ik je veel leesplezier met de bijdragen van onze groeiers!

Share on