communicatievormen

blue1

Onze pioniers innoveren de zorgcommunicatie


De hele wereld draait rond communicatie. We hechten veel belang aan het delen van informatie over wat we belangrijk vinden. Deze nieuwsbrief is daar een mooi voorbeeld van. Bij ZZI draait alles rond communicatie.

De ZZI-verbonden bedrijven kunnen via dit medium klanten informeren over de laatste versies van hun producten, nieuwe applicaties aankondigen, hun verwezenlijkingen in de verf zetten en zelfs de klanten zelf aan het woord laten. Elk bedrijf heeft zijn eigen verhaal te vertellen. Zo zal Solvice vooral alle nieuwe features uitleggen die de OnCall-applicatie ter beschikking heeft gesteld in de afgelopen negen maanden. Dat is het verhaal van een indrukwekkende revolutie: het verschil tussen hun eerste ‘minimum viable product’ en de huidige versie is gigantisch.

De communicatiemogelijkheden van bedrijven zijn de laatste jaren sterk uitgebreid. Denk maar aan de selfservice-methode van communiceren: informatiekiosken maken een vraag-en-antwoordgesprek mogelijk tussen mens en machine. Dit is de core focus van Logis.P.

Een ander voorbeeld is SmartConnect, een bedrijf dat draait rond communicatie als kernbegrip. Zij zijn volop bezig om het Astrid-netwerk (dat tijdens de aanslagen in maart niet volledig naar wens werkte) naar een veel hoger niveau op te tillen. Hun doel is om prioritaire communicatie veel vlotter te laten verlopen.

En dan is er natuurlijk iReachm, een topper van een communicatiebedrijf. Het mobiele telefoonverkeer zal één van de belangrijkste vaste waarden blijven in deze snel veranderende wereld.

Van LynxCare leren we hoe klanten uit de zorg (patiënten) beter bediend kunnen worden. De oplossing van LynxCare betrekt de patiënt veel dichter bij de zorg en het genezingsproces. Om dit te kunnen bewerkstelligen is communicatie fundamenteel. Een recent onderzoek heeft uitgewezen dat een patiënt gemiddeld minder dan de helft begrijpt van wat zorgverleners vertellen. Het eerste project van LynxCare wordt uitgevoerd in het Ziekenhuis Oost-Limburg (Genk). Dat project zal ook de communicatie tussen zorgverlener en patiënt zeer positief beïnvloeden.

De jongste telg in het netwerk is CuraeLabs. Dit bedrijf brengt zeer binnenkort een nieuw product op de markt. Het product ‘MyReply’ situeert zich opnieuw in de communicatieproblematiek tussen ziekenhuizen en patiënten. Ook voor AAAplus is communicatie de kern van hun bestaan, hoewel hun aanpak niet gebaseerd is op technologie. In plaats daarvan brengen zij verbeterprocessen in de zorg duidelijk in kaart. De wijze waarop AAAplus dit doet, getuigt van een zeer hoge communicatiewaarde. Vaak zijn processen ingewikkeld. Er zijn immers steeds heel wat stakeholders bij betrokken. Helder communiceren in zulke situaties is essentieel maar uitzonderlijk. AAAplus gaat deze uitdaging aan.

Ook voor ons eigen communicatiebureau Elevant is communicatie de drijfveer. Elevant maakt het klanten gemakkelijk om blogs te ontwikkelen dankzij een innovatief concept: de audioblog. Op de website van Elevant kunnen klanten hun ideeën voor blogartikels kort schetsen door ze gewoonweg in te spreken. Het schrijfteam van Elevant tovert dat geluidsbestand dan om naar een heldere, overtuigende en vlot geschreven blogtekst.

De wereld wordt steeds complexer en communicatie staat nooit stil. Deze bedrijven zijn pioniers die bruggen slaan en de weg open maken naar meer vlotte en heldere communicatie. Wij kijken alvast reikhalzend uit naar de toekomst van al deze beloftevolle projecten.

Share on