lynxcare_logo

LynxCare zet ICT in voor communicatie tussen arts en patiënt


Tegenwoordig draait in de zorg alles enerzijds om kostenefficiëntie, anderzijds om een geïnformeerde patiënt. Duidelijke communicatie op het juiste moment speelt in beide processen vanzelfsprekend een cruciale rol. Medische ICT-bedrijven moeten deze communicatie tussen patiënt, arts en verpleging vergemakkelijken.

Medisch ICT-bedrijf LynxCare werkt aan betere zorgcommunicatie in tweerichtingsverkeer. Aan de ene kant dient de communicatie van de arts naar de patiënt en diens familie zo vlekkeloos mogelijk te verlopen. Anderzijds, moet een toename aan helder verwerkte (klinische en patiënten)data voor een open, actuele communicatie van de patiënt naar de arts en verpleging toe zorgen.

Communicatietraject van arts naar patiënt voor vlotter traject

In overleg met artsen heeft LynxCare besloten de informatiedoorstroming van arts naar patiënt op te delen in een soort behandeltraject. Dit moet de informatie overload die de patiënt tijdens een consultatie met de arts op zijn bord krijgt helpen spreiden. Via dit traject krijgt de patiënt op het juiste moment de nodige informatie: bijvoorbeeld een optimale voorbereiding voor een operatie. De resultaten van dit informatieve behandeltraject zijn direct zichtbaar in: een stijging van de patiëntenbeleving, minder telefoons op de dienst, patiënten gaan niet meer te rade bij Google, en het ziekenhuis krijgt een duidelijk communicatiebeleid.

Technologie voorziet arts & verpleging van transparante patiëntendata

Ook in België evolueren we naar value-based healthcare systeem. Dit wil zeggen dat een bepaalde ingreep of behandeling pas terugbetaald wordt indien er een duidelijke positieve impact gemeten is in zowel het verhogen van de functionaliteit als de levenskwaliteit van de patiënt. Deze evolutie gaat gepaard met het bijhouden en registeren van veel meer data. Dit creëert een probleem als je weet dat momenteel ziekenhuizen al 30% van de totale loonkost aan administratie besteden.

LynxCare ondersteunt artsen, administratie en verpleging in dit data-gestuurde proces door een deel van de dataregistratie, -captatie en -verwerking voor haar rekening te nemen. Allereerst worden patiënten aangespoord hun evaluatieve vragenlijsten (patient reported outcomes) zoveel mogelijk thuis invullen via e-mail/sms reminder. Daarnaast zet LynxCare met de dienst een eenvoudig systeem op die alle kwaliteitsparameters van klinische en patiënt outcomes bijhoudt, analyseert en rapporteert. Deze ontwikkeling stoomt een departement klaar voor de evolutie naar value-based healthcare.

Share on